torsdag 10. april 2014

Gave: Slik støper du lysestaker og pynter egne lys

Til jul lagde jeg meg en adventstake i betong. Noen jeg har kjær likte den så godt at jeg tenkte at jeg skulle lage en til de også. Men livet mitt er saktegående og jeg rakk det ikke til jul. Men nå er det gjort og gaven ble gitt i helgen og den ble tatt godt i mot.
 
 
 
 
 
Jeg tenkte at siden det er påske snart vil jeg lage den litt vår/påske inspirert. Jeg pyntet derfor lysene med to artige fugler fra ett silkepapir jeg fikk i en butikk, TGR. Lysmansjettene har jeg lagd av bjørkeris som jeg har stjålet fra den snilleste naboen vår. 
 




Hele gaven er preget av gjenbruk og lavbudsjett (bare fordi jeg liker det).  Lysestakene har jeg støpt i gamle shampoo flasker. Jeg bruker Weber B20 betong når jeg støper. På ett byggvarehus koster det ca 100 kr for 25 kg. På Panduro koster det ca 100 kr for 3 kg. For den samme betongen. Enkelt valg. Men når det er sagt, da jeg startet med å støpe betong så begynte jeg med den fra Panduro.

Har du lyst til å prøve å støpe? Gjør det! Det er lett. Før kunne jeg finne på å støpe på badet, jeg blandet i en isboks og rørte med en skje eller sleiv. Nå er jeg for utmattet til å klare det, så i denne runden satt jeg på en benk og tittet på at mannen både blandet og ordet for meg. Jeg er heldig! Bland på øyemål, det skal bli omtrent som sandkaker i sandkassa og la det tørke/herde i ett døgn eller to. For å få de ut av flaskene må jeg skjære i plasten og dra den stykkvis av.


 
 
 
Særegne lys lager du lett selv. Klipp ut figuren eller teksten du ønsker å bruke. Jeg har klippet ut fra ett silkepapir. Bruker du en serviett så bruk kun det øverste laget. Jeg brukte en varmepistol, for første gang. Det gikk veldig fort og ga ett fint resultat. Tidligere har jeg varmet en kniv over ett lys, det tar lengre tid for du må gjøre det i flere omganger, men resultat blir minst like bra. Hold ett bakepair stramt rundt lyset og motivet og tilfør varme. Du ser når det er ferdig, motivet trer tydligere frem - akkurat som ved en barnetatovering.
 
 
 
 
Vil du lage små kvistmansjetter? Ta ett par grener, myk de litt opp ved å bøye de litt forsiktig. Form de rundt ett lys slik at du finner riktig diameter og tvinn grenene sammen. Det er gjort på 1-2-3.
 
 
Også innpakkingen er gjenbruk denne gangen. Cellofanen er fra en nydelig blomsterbukett som jeg fikk levert på døren. Esken er fra ett bestikk, jeg hadde de beste intensjoner om å kle den med ett fint papir, men jeg fant ikke krefter. Men det ble bra nok!
 
 



Om du vil se mer betong så finner du en krakk som er i daglig bruk her. Advenstaken finner du her. Og de kule lyspære knaggene finner du her.  Itillegg har jeg støpt noen morsomme lysestaker som jeg ikke har blogget om, jeg skal vise de en annen gang.

6 kommentarer:

  1. Så smart, og kjempe fint! Jeg har lenge tenkt på å støpe egne lysestaker, og nå tror jeg jammen jeg skal prøve meg!

    Jeg kjenner meg veldig godt igjen i når du skriver av "livet mitt er saktegående" - jeg har det også sånn pga. sykdom. Men det er veldig godt å ha noe kreativt å gjøre, det gjør at man får tankene over på positive ting :D

    Fin blogg du har :)

    God torsdag!

    SvarSlett
  2. Så fine de ble, skulle ønske jeg hadde slike akkurat nå mot påske :) Jeg må prøve å lage selv en dag, men fortsatt er det for mye å ta seg til i "nytt" hus til at jeg tar meg tid til det. Men, kommer tid kommer råd ;) Airin :D

    SvarSlett
  3. Jag älskar betong! Det materialet är så vackert, och blir bara vackrare med tiden.
    Så tycker jag om riset där också=))

    Jag tror du har rätt, det är kroppen min som säger stop.
    Ju närmare operationen jag har kommit desto mer har jag känt hur trött jag är.
    Hur mycket kraft den ständiga värken tar.
    Nu vilar jag fram till måndag med böcker och pälsbollen.
    Skrattade åt att du avslöjade dig=))

    Ha en fin helg nu!

    SvarSlett
  4. Du er altså så kreativ og inspirerende! Stadig noe nytt og flott fra din kant ❥
    Jeg fikk til å brette eskene - takk for tips!
    Klem til deg ❥

    SvarSlett
  5. Bättre sent än aldrig, som det så klokt heter! Så fina de blev ljusstakarna! Jag förmodar att mottagaren blev glad!!! Trevligt material, betongen. Jag har en påse stående orörd. Det kanske är hög tid att börja använda den. Senast jag gjöt var nog för en 5-6 år sedan. Då blev det en hypertufa som fortfarande bär grönt på balkongen vart år. Jag gillar den! Ha en fortsatt fin helg! :)

    SvarSlett
  6. Superfina ljusstakar och kycklingarna är super charmiga! =)

    Skoj att du hittade in på min blogg! <3

    Kram Sanna

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥